Inspirerende intervalltrening!

Ringte min kjære Far i dag for å få litt coaching på løpingen. Dvs, jeg lurte litt på den der progressive langkjøringa, og det fikk jeg svar på, pluss veldig mye annet som jeg ikke visste at jeg lurte på...

Progressiv langkjøring anbefales ikke oftere enn annenhver/hver tredje uke. Dette er ikke noe jeg har lest i en vitenskapelig artikkel, men noe min bror har sagt, så da hører jeg på det. Han springer ganske nøyaktig dobbelt så fort som det jeg gjør, så noe må han da gjøre rett. Nå sier jeg ikke at det som funker for han funker for meg, men det skader ikke å prøve

Så, da trengte jeg litt flere alternativer. Jeg fikk faktisk nesten litt kjeft for å ha kastet bort tiden min på å springe 4x4 i går (det var litt overdrevet...). Ikke at det er noe galt med intervaller på 4 minutter, snarere tvert i mot, men 3 minutter er visstnok aaaaaalt for lange pauser. Max 1 minutt sier Sondre. Kanskje max 2 minutter sier Far. Etter de lengste intervallene. Det er heavy saker i grunnen! Men - WHATEVER WORKS - jeg skal springe halvmaraton for pokker!

Dagens anbefalte økt ble derfor som følger: 8 - (1) - 7 - (1) - 6 - (1) - 5 - (1) - 4 - (1) - 3 - (1) - 2 - (1) - 1



Motiverende i aller høyeste grad, fordi dragene bare blir kortere og kortere, og det blir kortere mellom pausene etterhvert. Økta ble intet mindre enn perfekt, lå og kosa meg på 86%-87% på samtlige av dragene, og datt ned til 70%-75% i pausene.

Dette er kanskje ikke en økt for nybegynnere, men hvis du har løpt litt fra før anbefaler jeg å prøve! Med oppvarming og nedtrapping tar det rundt en times tid.

 

LYKKE TIL!

Én kommentar

topp2fitness

09.feb.2011 kl.23:08

Absolutt motiverende at man må dra på kortere tid hver gang! Dette skal jeg prøve ;)

Skriv en ny kommentar

Ny blogg: http://missmowmow.com

Ny blogg: http://missmowmow.com

28, Trondheim

Besøk min nye blogg: http://missmowmow.com

Norske blogger


bloglovin



www.blogglink.no

Kategorier

Arkiv

hits