En perfekt intervalløkt!

Til tross for en særdeles trøtt start på dagen, og en sår, sår kropp etter massasje/triggerpunktbehandling i går var jeg litt spent på dagens treningsøkt.

Fordi jeg "mista" morraøkta mi i går, måtte jeg gjøre om litt på onsdagsplanene. Intervall på mølla var selvskreven, så jeg starta der.

Hvor lang tid tar det å løpe den berømte 4x4? Med 3 pauser á 3 min er det lett å regne seg fram til at det tar 25 minutter. 16 av disse minuttene er hardt arbeid.

Jeg synes 3 minutter pause er litt kjedelig og svært lite effektiv bruk av tid. Dere som har fulgt med en stund vet at jeg ikke tar så lange pauser. Det holder med 1 min.

Og hva skjer da? Hva kan du bruke de 25 min til? Jo, du kan løpe 5 intervaller i stedet for 4. Og du har i tillegg et minutt til overs!! Ligger riktignok aldri over sone 3 (82%-87% av Hf-max), men det er jo heller ikke nødvendig.





Utrolig digg når man treffer rett fart på mølla fra første sekund. Denne økta kostet meg ikke en kalori å gjennomføre i dag. Det var LETT! Føler at løpingen bare går bedre og bedre på alle måter. Jeg har trua på Oslo Halvaraton 25. september!

Helt i starten av intervalløkta tenkte jeg at jeg skulle utsette beinøkta til i morra tidlig da jeg har vært ganske støl på baksida av lårene i dag etter "massasjen" i går, men det gikk jo over når jeg ble varm. Jeg er også ganske fornøyd med at jeg ikke sluntrer unna, men gjennomfører som planlagt. Det krever noen runder med seg selv noen ganger, for det er viktig å kjenne etter om det er hodet eller kroppen som sier nei. Er det hode? Kjør på! Er det kroppen? Gjør en revudering...

Siden økt styrke/muskelmasse ikke er hovedmålet mitt, trener jeg store baseøvelser for å vedlikeholde og holde skader unna. På grunn av litt begrenset tid, ble det 4x4 knebøy (som jeg nesten begynner å like!), og benkpress og stående roing, 8 reps x 3 supersett. De siste ukene har jeg fått til en styrkeøkt i uka (evt to dager på rad hvor jeg har delt over- og underkropp to dager etterhverandre), og frem til jeg eventuelt får kjørt alle muskelgruppene skikkelig 2 ganger i uka er det ikke noe mål i seg selv å øke så voldsomt på vektene. 75kg på knebøyen og 40kg på overkroppøvelsene i dag. Ikke noe å skryte av akkurat, men helt OK. Jeg er jo tross alt en liten jente:)

2 kommentarer

Carina Chanel

23.feb.2011 kl.20:33

hvor langt er et halvmaraton?

Ny blogg: http://missmowmow.com

23.feb.2011 kl.20:45

Carina Chanel: Helt nøyaktig så er en halvmaraton 21.097,5 meter! Så man får værtfall de anbefalte 10.000 skrittene den dagen:)

Skriv en ny kommentar

Ny blogg: http://missmowmow.com

Ny blogg: http://missmowmow.com

28, Trondheim

Besøk min nye blogg: http://missmowmow.com

Norske blogger


bloglovin



www.blogglink.no

Kategorier

Arkiv

hits