Toppidrett på lavkarbo..?

LCHF - eller low carb high fat - er en mye omdiskutert metode for vektreduksjon. Nå skal ikke jeg legge ut i det vide og brede om dette, for som de fleste sikkert har fått med seg hadler dette om å hente energien fra fett og proteiner, og la kroppen produsere karbohydrater selv. På denne måten skal man da kunne gå ned i vekt. Man får også en større metthetsfølelse, og spiser da mindre kalorier totalt. Jeg har testa ut dette litt selv, og det fungerer veldig bra i forhold til sultfølelse og energi. (Nå har jeg valgt å ikke fortsette med dette, av den grunnen at jeg må gjøre det som funker for meg for å føle meg bra: trene og spise det jeg føler at kroppen min trenger akkurat der og da.)

Jeg har sett flere steder at dette er noe som først og fremst anbefales for overvektige mennesker som ikke trener så mye, og som ønsker å gå ned i vekt. Jeg har sett flere eksempler selv på at dette har fungert veldig bra.

Men hva med de som trener mye? Som trener helt sinnssykt mye? Kan dette fungere for dem også? Når det er snakk om å få bort de to ekstra kiloene kroppen kanskje ikke har så lyst til å gi fra seg, fordi du allerede er så rippa? 

I denne artikkelen på adressa.no kan du lese om to av de største løpstalentene i Norge, som trosser Olympiatoppens anbefalinger om å spise kornprodukter til det tyter ut av ørene, men som likevel lykkes ganske så godt!


Sindre og Sondre med egg&bacon til frokost på høydeopphold i Kenya.


Én kommentar

Levepositivt

28.apr.2011 kl.18:31

Dette har jeg stor tro på:) Man klarer seg godt med minimalt med karbo eller uten..

Skriv en ny kommentar

Ny blogg: http://missmowmow.com

Ny blogg: http://missmowmow.com

28, Trondheim

Besøk min nye blogg: http://missmowmow.com

Norske blogger


bloglovin



www.blogglink.no

Kategorier

Arkiv

hits