Positiv treningsopplevelse!

Jeg hadde ikke spesielt stor tro på dagens intervalløkt, for å være helt ærlig. Jeg har løpt ganske lite i det siste, og jeg har hatt en liten batteriutlading de siste dagene. Mai ble en ganske intens måned på mange måter.

Men, jeg hadde bestemt meg for intervalltrening i dag, og jeg skulle springe 45/15. Ganske fin økt det, slitsom, så man bør ikke kjøre den oftere enn maks annenhver uke i følge min Far. Og når det gjelder løping så hører jeg (nesten) ukritisk etter. Man bør uansett kjøre minst 25 intervaller, og kan kjøre helt opp til 40. 40 drag - ja, det tar 40 minutter det. Og 40 minutter med intervalltrening er faktisk ganske lenge.

Men kanskje fordi jeg har løpt så lite i det siste, og kanskje fordi jeg ikke har belasta beina noe spesielt på en ukes tid, så var dagens intervalløkt som en drøm! Jeg merker ganske fort i løpet av oppvarminga om det ligger an til å bli en bra økt eller ikke, ut i fra hvor pulsen ligger på forskjellige hastigheter. I dag var en dag jeg skjønte at det kom til å gå ganske fort, men ikke helt hvor fort... Og hvor lenge!

Under ser du pulsgrafen fra dagens økt. Som du ser tok det ganske lang tid før jeg kom opp der jeg skulle ligge. Grunnen til det var rett og slett at jeg måtte opp på en fart som var ganske mye høyere enn det jeg hadde sett for meg, og det er sinnssykt kjipt om man går ut for hardt og ødelegger hele økta. 



Oppvarming 10 min, deretter 40 drag á 45 sek, 15 sek pause. Intensitet, +/- 90% av Hf-max

Så, på grunn av en "rolig" start, så ble det hele 40 drag i dag. Og det er jeg kjempefornøyd med! Beina var friske og fine hele økta gjennom, så det var i grunnen bare moro:) Veldig motiverende i alle fall. Utrolig godt å komme litt opp i fart, for det er så mye enklere å løpe godt teknisk. I tillegg kjenner man godt at flere muskler er med på å gjøre arbeidet. Og det er jo bra!

Riktignok kjentes det ut som om den høyre kneskåla var på vei til å spasere ut av kroppen min etter jeg var ferdig (mm - rolig på bein betyr også null knebøy...), og jeg kjenner veldig godt hvor leggmuskelen går over til å bli sene. Det kan bli en interessant affære å spasere ned til Solsiden på 10 ekstra cm i kveld, når jeg ikke har vært så høyt oppe i lufta på 2 uker... Og spesielt interessant hvordan det blir å kjøre plié på tå under oppvarmingen på pilates i morgen! But as you know - what doesn't kill you only makes you stronger!

Én kommentar

June

04.jun.2011 kl.18:46

Bra blogg!! Spennende og artig å lese :)

Skriv en ny kommentar

Ny blogg: http://missmowmow.com

Ny blogg: http://missmowmow.com

28, Trondheim

Besøk min nye blogg: http://missmowmow.com

Norske blogger


bloglovin



www.blogglink.no

Kategorier

Arkiv

hits