Noen ord om motivasjon...

Skal du trene en økt som du vet kommer til å bli tøff, så handler det om å ha litt motivasjon i bunnen. Hvorfor skal du trene så hardt? Skal du bli sterkere? Slankere? Øke muskelmassen? Få bedre kondisjon? Kanskje skal du delta i en konkurranse?

Uansett hva målet ditt er, så finnes det gjerne en litt dypereliggende motivasjon. For hvorfor skal du bli sterkere? Eller slankere? Eller...? Du skjønner tegninga? 

I dag var det progressiv langkjøring som sto på programmet for min del. Enkelt og greit, var bare å få på seg tights og løpesko og komme seg på mølla det. 45 minutter jobbing, ikke noe stress akkurat. Eller..?

Progressiv langkjøring starter på 65% av Hf max. Trivsel sier no jeg. I løpet av de første 5 minuttene skal pulsen stige til 70%. De neste 5 minuttene fra 70% opp til 75%, og når du har løpt i et kvarter skal pulsen være på 80%. Så skal du, i løpet av de neste 30 minuttene, jobbe deg opp mot 87%, og bli der.

I dag var jeg lei før det hadde gått 10 minutter. Det var 35 minutter igjen, og jeg visste at jeg skulle jobbe hardt. Jeg begynte å lete febrilsk etter motivasjon, og tenkte straks på St. Olavsloppet som starter neste onsdag. For en sånn økt skal da være riktig så bra for kondisjonen, og det må da være bra? Jeg elsker at vi har så mye vinduer oppe i treningssalen hos oss, men når jeg løper og ser på regnet, vet at det er meldt regn neste onsdag, og i tillegg vet at etappen min bare går oppoveroppoveroppover... Ja, da kan du tenke deg. Ikke særlig motiverende! Det ble bare helt feil. Så, tenk litt gjennom hvorfor du gjør som du gjør før du starter. Jeg lover deg - det blir så mye lettere å gjennomføre som planlagt!

Med andre ord ble dette den tyngste kondisjonsøkta jeg har hatt på lenge mentalt sett. Men jeg fullførte nøyaktig som planlagt, og satt igjen med en ganske god følelse etterpå.



Greit å kunne spise litt ekstra disse dagene da, jeg kjente i alle fall at det var nødvendig i dag! Kunne sikkert spist hva som helst, men jeg synes ikke det er verdt det å gå på en kjempesprekk helt enda, så jeg har holdt meg innenfor "rammeverket" - riktig energimengde, nok proteiner, kosttilskuddet jeg skal, eggene og brokkolien. Så da så!

Er litt spent på veiing og måling i morra tidlig da. Jeg tror ikke det har skjedd så veldig mye den siste uka egentlig, bortsett fra at jeg føler meg 100 ganger bedre enn før jeg starta for to uker siden! Og det er jo to uker siden jeg målte alt... Men jeg stresser ikke så mye med det enda, nå tenker jeg større og mer langsiktig enn jeg har gjort noen gang og stoler så mye på Mathis at jeg vet at resultatene kommer etter hvert!

Noen timer søvn nå, så er det på'n igjen kl 05 i morra tidlig. Først jobb, deretter en økt på bryst og biceps, og så blir det forhåpentligvis en liten tur i skogen med noen søte snupper i morgen kveld:)

Sweet dreams!

Én kommentar

Fitnessnora

22.jun.2011 kl.17:07

Bra skrevet - og lykke til med veiing og måling ;)

Skriv en ny kommentar

Ny blogg: http://missmowmow.com

Ny blogg: http://missmowmow.com

28, Trondheim

Besøk min nye blogg: http://missmowmow.com

Norske blogger


bloglovin



www.blogglink.no

Kategorier

Arkiv

hits