Å trene... Eller dra på trening... Det er spørsmålet!

La meg først presentere et par definisjoner for deg:

 

1. Trening kan defineres som systematisk påvirkning av organismen over tid, med sikte på endring av de fysiske, psykiske og sosiale forutsetninger som ligger til grunn for prestasjonsevnen (Gjerset 1992)

2. Trening refererer til det å øve for å utvikle ferdigheter eller evner. Dette gjøres gjennom planlagte, gjentatte repetisjoner, eller en mer allsidig tilnærming der en ferdighet eller evne krever øvelse av andre grunnleggende ferdigheter eller evner for å oppnå ønsket utvikling (mangler referanse...)


Og la meg så stille deg noen spørsmål, som du kan svare på. Du må gjerne legge svar i kommentarfeltet, men jeg er mest opptatt av at du svarer ærlig ovenfor deg selv.

 

1. Er det egentlig trening jeg driver med?

2. Vet jeg hva jeg ønsker å oppnå med treningen?

3. Hvilken utvikling har jeg hatt de siste månedene?


Har du noen gang evaluert din egen trening? Gjør du det samme nå som du gjorde for et år siden? Eller har du en plan for hvordan du skal komme deg i enda bedre form? 

Grunnen til at jeg spør er i grunnen ganske enkel. I den jobben jeg har så ser jeg mye som er bra, og jeg ser veldig mye som jeg ikke helt forstår meg på. Jeg skal ikke si at jeg alltid har gjort så mye bra selv heller. Litt bakgrunnshistorikk for de som måtte være interessert i kursiv under her... Det handler faktisk bare om meg, meg og meg, så om du ikke gidder å lese alt det kan du bare scrolle ned til der teksten blir normal igjen:) Det er liksom der poenget mitt kommer.

 

- Jeg har fått mye "gratis" fordi jeg de siste 6 årene har trent minst 3 timer i uka uten at jeg egentlig har trent. Med det mener jeg at jeg som gruppeinstruktør har gått på jobb, hatt timene mine og fått litt fysisk aktiviet som jeg liker å kalle det, i samme slengen. Det har vært nok til å holde formen mer eller mindre ved like, og så har jeg hatt noen egentreninger utenom hvor jeg har tatt i litt ekstra, fordi jeg ikke har vært nødt til å prate forståelig samtidig. Høsten for 3 år siden måtte jeg ta meg kraftig sammen og trene på egen hånd, da jeg av flere grunner ikke hadde noen gruppetimer. Dette var en ny erfaring for meg, og fikk derfor min kjære far til å sette opp et løpeprogram på 3 økter i uka som inneholdt testløp hver 5. uke. Jeg løp bedre og bedre og raskere og raskere - helt til jeg fikk en betennelse i tåa rett før jul og startet å ha gruppetimer igjen i januar året etter. Da var det på'n igjen!

Jeg har slitt med litt "slitenvondter" i både knær og skuldre spesielt, fordi gruppetimene har bestemt treningen min. Og så har det kanskje blitt litt vel mye til tider? Litt ensformig og veldig lite planlagt da jeg ofte stilte opp som vikar på kort varsel... Jeg har gått smilende på jobb i gruppesalen med en halv tube smertestillende salve klint utover hele overarmen, og spist ibux for å få sove samme kveld. Jeg har vært verdens mest motiverende instruktør på timer jeg har hatt så vondt i knærne at jeg nesten har sett stjerner, fordi jeg rett og slett har måttet jobbe hardt for å motivere meg selv til å ikke bare legge meg ned og grine.

Så sent som i fjor vår gikk jeg til noe som føltes som en eviglang behandling til naprapat både for skuldra og kneet. Høyre og venstre side av kroppen min var veldig lite symmetrisk, og måtte knekkes og triggerpunktbehandles tilbake til normalen. Jeg ble bedt om å trene rehab styrketrening på beina med lett belastning og en million repetisjoner, og å sykle. Det funka IKKE. Det gjorde dritvondt å trene styrke, og å sykle var rett og slett et hælvete. Løpe? Det gikk kjempebra. Og hvis jeg skulle trene styrke og ha vondt, kunne jeg vel like gjerne trene tung styrke og kanskje få noen resultater. Tung styrketrening gikk også kjempebra. Det var da jeg skjønte at jeg måtte ta litt bedre vare på meg selv...

Etter alle disse problemene i fjor ble jeg mye flinkere til å trene på egen hånd igjen. Jeg trente flere egentreningsøkter i form av tung styrketrening og klarte å holde vondtene borte. Jeg begynte å ha grå gruppetimer (body&mind) i fjor høst, noe som gjorde underverker for kroppen min.


De siste 3 månedene har jeg fått tilbake den gutsen jeg hadde i forhold til trening da jeg starta å trene systematisk første gang for 9 år siden. Hvorfor? Jeg har satt meg klare treningsmål, og planlegger nå hver eneste uke i detalj for å jobbe meg systematisk mot målet. Jeg har en tanke om hva jeg ønsker å oppnå med akkurat den økta, og det er en grunn til at den er plassert akkurat der den er. Nå kan jeg legge meg om kvelden og se for meg hva jeg skal gjøre på trening neste dag. Jeg kjenner at kroppen begynner å gire seg opp allerede et par timer før treningsøkta starter. Jeg klarer å holde fokus på de riktige tingene (føler jeg i alle fall selv), og jeg er stort sett fornøyd med alle øktene jeg har gjennomført de siste ukene.

På grunn av dette så har resultatene ikke latt vente på seg. Det har skjedd store endringer i kroppen min på veldig kort tid. Jeg har for det første mye mer energi til tross for at jeg har ligget på et energiunderskudd, men jeg har også økt i styrke, og kroppen min ser ganske annerledes ut i dag enn hva den gjorde for bare to uker siden.

Jeg hadde egentlig tenkt å vente litt med å legge ut disse bildene, men nå må jeg bare gjøre det for å understreke poenget mitt selv om jeg synes det er litt rart. Det er 12 dager mellom disse to bildene. Hva går det da an å få til på et år tenker jeg... Jeg håper de kan være til motivasjon!

Nå har jeg heller ikke vondt noen steder, og holdningen min er blitt mye bedre. Litt på grunn av pilatestreningen før sommeren, og mest på grunn av styrketreningen. Og er ikke det bare fantastisk? 

Det spørsmålet jeg sitter igjen med til meg selv etter å ha lagt ut om meg selv i store ordelag, er hvorfor jeg ikke ser større endringer og tydeligere resultater hos mange av de som trener enten hos oss eller andre steder. Er det fordi de bare drar på trening, fordi det er noe som har stått at er lurt å gjøre på forsiden av VG? Eller fordi du har en kompis som gjør det? Eller fordi noen du kjenner eller i værste fall har kjent har fått litt problemer fordi de har latt vær?

Nå håper jeg at jeg ikke har brukt hele kvelden forgjeves på å skrive dette her... Jeg håper jo selvfølgelig at alle dere som til vanlig leser på bloggen svarer "JA!" på de to første spørsmålene jeg stilte. Og at du faktisk kan si at du har hatt en utvikling de siste månedene! Om ikke annet, så håper jeg at du kan det om noen måneder fra nå. Jeg gir deg gjerne noen små tips på veien;)

Tren og vær glad for hver dag som går, så skal du se hvor gode resultater du får! Plan your work and work your plan baby;)

6 kommentarer

Kjersti

31.aug.2011 kl.23:46

Trur du må kom på Hell å vårrå litt personlig træner æ :P U look good, girl!

Ingrid Elisabeth

01.sep.2011 kl.10:03

Jeg kan svare på spørsmålene, på mine egne vegne; For tiden trener jeg mest fordi det er gøy. Jeg er fornøyd med kroppen min for tiden, og jobber heller ikke mot noen spesielle mål. Jeg kjenner at jeg på de grå timene nå konsentrerer meg mer om riktig teknikk, fordi det er det som motiverer mest nå. Det som er litt gøy er at både jeg, kjæresten og de i klassen ser forskjell på hvordan kroppen min var før sommeren og hvordan den er nå. Er det virkelig tilfelle at jeg har blitt mer definert i mageområdet bare av å trene grå timer + å sykle for å komme meg fram? Eller er det bare toppen av kransekaka, belønningen etter å ha trent godt med styrke og kondisjon resten av året?

Nå skal jeg fortsette å trene yoga, og bli skikkelig god i det. Jeg har aldri vært skikkelig god i noen form for trening før, og bare det i seg selv er en megamotivasjon.

Så får jeg fortsette å lese bloggen din og dra på timene dine; for jeg vet ikke hva det er, men når jeg er i timene dine tør jeg ikke gjøre annet enn å følge de instruksjonene du gir. Jeg synes det er bra, for det betyr at du har nådd fram til meg med et viktig budskap; Resultatene kommer ikke hvis det ikke gjøres skikkelig.

Jeg gleder meg til å lese fortsettelsen på treningen din også :) Lykke til videre.

Ann Elin

01.sep.2011 kl.11:02

NIICE :) flinka :)

Flexualintercourse

01.sep.2011 kl.14:16

Haha!

Ja, nei, og liten. Grunnen er fordi jeg ikke har et MÅL, jeg er en av dem som må ha noe å jobbe mot. Har bare ikke klart å bestemme meg for retning enda. Mye enklere å hjelpe andre med det samme gitt :p

anonymslanking

01.sep.2011 kl.18:06

jeg blir så inponert ! så bra du ser ut på bildene , du må være stolt over kroppen din ! dette har du virkelig jobbet hardt for !

Fitnessnora

02.sep.2011 kl.12:55

BRA innlegg! Stor forskjell på de to der ;) Ønsker deg ei kjempeflott helg!

Skriv en ny kommentar

Ny blogg: http://missmowmow.com

Ny blogg: http://missmowmow.com

28, Trondheim

Besøk min nye blogg: http://missmowmow.com

Norske blogger


bloglovin



www.blogglink.no

Kategorier

Arkiv

hits